Si Nyai Dyah Pitaloka
LAWANG SAKETENG
Ngagali peupeuyeuman nu geus ratusan taun disidem, kiwari diguar malah
mandar jadi cacaang, ka sing saha anu ngagunemcaturkeun hiji kajadian nu
dibere ngaran Perang Bubat.
Sampurasun…
Lawang
saketeng kiwari dibuka dina enas galur intina, nalika Majapait nu
diluluguan ku Hayam wuruk nu gaduh papatih Gajah Mada. Hiji kaayaan nu
tempatna di wewengkon Jawa Timur, masih na amparan hiji nusa atawa pulo,
di Beulah kulon kacatur aya hiji wanoja nu kawentar ku kageulisasanana,
turunan rundayan ti hiji pamangku karajaan Galuh Kawali, ieu 2 karajaan
boga kamerdekaan masing-masing.
Dijentrekeun karajaan nu di beulah
kulon teh, nya dipupuhuan anu gaduh asma Prabu Maharaja Lingga Buana,
astakalih putrana nu binekas wastana Dyah Pitaloka Citraresmi. Nya, Nyi
Putri ieu pisan anu ngajadikeun Raja Hayam Wuruk gering nangtung
ngalanglayung, kabungbulengan rasa nu anteb katresna nu teu kabendung.
Teu dicaturkeun kumaha mimitina, nu eces ti Galuh arindit ngetankeun
diwuwuh ku sahampalan prajurit.
Cag…tunda da geus tepi ka wewengkon nu geus diperenahkeun.
Hayam Wuruk bungah anu dianti-anti geus cunduk, sakumaha ilaharna tur
geus disayagakeun ti anggalna, rek dipapag ku kahormatan karajaan, nya
harita direureuhkeun heula di tempat anu ngaran Bubat tea, lilana eta
ngareureuh 7 poe bingbilangan.
Dina waktu keur nungguan bingbilangan
kana tujuh poe, nya aya nu daratang nu ngakukeun utusan ti majapait, ti
dinya kajadian gunem catur antara anu ngakukeun utusan ti Majapait
jeung ti pihak karajaan Galuh. Ti pihak karajaan Galuh tetep ngadagoan
nepi ka 7 poe sakumaha anu geus dirarancang tea, sedengkeun ceuk utusan
nu ngakukeun ti Majapait kudu harita indit ka karaton Majapait kalawan
nembongkeun surat anu dicap karajaan . Ku lantaran dina adu renyom eta
pada-pada embung eleh, nya antukna kajadian garelut anu kiwari disarebut
Perang Bubat.
Dina ieu hal urang lenyepan kumaha posisi Gajah Mada
anu sabenerna? Nu datang ka eta tempat teh utusan anu ngaku-ngaku Patih
Gajah Mada . Patih Gajah Mada anu asli harita disamunikeun ku kelompok
nu ngayakeun makar ka dirina, kadatangan rombongan ti karajaan Galuh
Kawali anu tujuanana rek ngadahupkeun antara Raja Hayam Wuruk jeung
Putri Sunda, dijadikeun kasempetan ku maranehanana. Ieu hal
dilantarankeun aya intrik politik anu memang teu resepeun kana ketak
pulitikna Gajah Mada anu mangsa harita keur ngagedurkeun sumanget
persatuan Nusantara.
RUMPAKA SATUTAS BUBAT
I. NYUNGSANG NA PAKEWUH NU SULAYA
Hampura ka balarea, lain rek megatkeun baraya katut rundayan tapi kitu
igelna kahirupan nu geus kajamanan. Dina lolongkrang, renghap na nafas,
nu tagiwur ku rasa, nyidem asmananing titis tulis, ngahanca lengkah
pajueun hirup, sanggeus ngukur lampah. Muru ngetan seja nemonan
pangangkir hiji raspati nu ngaguar tur mupuhuan Karajaan nu nelah tanah
Majapait. Teu kaungkab dina rasa, teu kajudi dina hulu kolbu, estu
mangsa nu nyerelek mawa poek. Sugan , pedah hate kebek ku kabungah
diangkir ku pupuhu nagari anu didadasaran ku kameumeut rasa kacinta,
tapi dalah di kumaha??? Anjog ka hiji tempat, eta mustika kabungah
sirna, nu aya ngajadikeun hiji gurat kapeurih, kapait, jauh tina lukisan
nu minuhan rasa nu dipiboga ku sakabeh manusa, nyatana ngagedur rasa
katresna. Sanggeus apal pasungsang dina nyatana, ngabela hirup
nangtungkeun hiji ajen pinajen, anu kacangkalak ku napsu kadunyaan,
ngadhohirkeun nepi ka ngaleungitkeun, ngaku satria, nu aya nimbulkeun
rasa haweuk, ngajauhan tur ngaragragkeun komara maranehanana nu moal
leungit, geus ngawewejet nepi ka moal lila deui nagarana ancur tideuha
tina jangji nu sulaya. Geura heug tarempokeun ku dulur-dulur sakabehna.
Ahirna medar jurit pikeun ngabelaan basa nu cenah diangkir kalayan
ngemban kaajegan nagara sewang-sewangan, ngaliurkeun rasa kaheman. Teu
loba balad nu milu lumampah, matak teu kasebut tur teu bisa dilandi naha
nu kitu teh perang? Da ceuk kuring luyuna mah disebut campuh garelut nu
teu saimbang. Ngorolos nyalametkeun diri, paburencay, pikeun
ngaleungitkeun raratan, aya nu salamet aya nu perlaya. Ngejat muru jalan
ka kulonkeun malikan jalan nu geus kasorang, patebih jeung ingkang
rama, dibarengan ku dalapan para dayang, teu kasusul teu kaberik, teu
ngarasa aya nu ngudag, katipu ku panyamaran, malih rupa sangkar
kurungan. Moal loba nu dicatur sanggeus tepi ka nagari deui, geus
diniatan ti dituna moal arek ka Kaputren deui, seja lunta ngawisit diri,
pikeun neangan jatining leumpang ka pamulangan. Na hiji dadampar
ngarandeg rareureuh ( kiwari eta tempat disebut Randegan) teu jauh ti
tempat ka luarna cai nu ngaburial lir kaluar tina tikoro ( kiwari
disebut sanghyang tikoro sanes sanghiang tikoro nu aya di walungan
Citarum tapi torowongan alam nu aya di walungan Cijolang nu ngawates
antara wewengkon Jawa Barat jeung Jawa Tengah panjangna kurang leuwih
500 meteran). Maju deui lalampahan, mangsa nu aya harita maju ka
sareupna, dina gembolan dikaluarkeun makuta ( kiwari eta tempat katelah
Kampung Kuta), ciciren putri nagari. Bubuara di dinya rada lila,
nempatan sedong dina batu ( kiwari eta tempat katelah Kampung Sodong),
bisa mamprak sila nu tumaninah komo deui pami emok. Timbul kasono na
hate hayang lunta, nempo nagara tapi haben ditahan, dikuat-kuatkeun, teu
mere beja ka sasaha , nya kitu deui ingkang rama waktos tepang di
Cigurandil meupeujeuhan ulah rek mulang deui ka Karajaan.
Mending
nyidem ngasah diri jeung deui mupus tapak, sangkan teu diudag-udag ku
prajurit urang Majapait. Sabab lamun arapaleun urang teu perlaya tangtu
urang Majapait teu weleh nyusul sangkan bener-bener urang perlaya pikeun
ngamusnahkeun ingkang rama jeung kula, nya nyamuni tina iburna urang
sakabeh perlaya, antukna boh ingkang rama Prabu Linggabuana boh kula
teu marulang deui ka Kawali, da tinangtu di Galuh aya deui nu mupuhuan,
ngan hanjakal, deuleu ku maraneh kabeh kajadianana ngajadikeun nyatru
kabuyutan antara Majapait (Jawa) jeung Galuh (Sunda), sanajan enya hal
eta kaasup manusiawi, tapi lain eta nu dipiharep.
Euweuh deui nu
diseja pikeun nyungsi sajatining diri, eta nu diteangan, hayang apal ka
mana jatining diri pangbalikan. Porosot tarumpah kamenakan, ngalepaskeun
kadunyaan, ngabagawan ngahiap mapag ka nur jatining diri. Teu ngalandi
diri, teu nembongkeun diri, da euweuh nu nganyahoankeun yen kuring Dyah
Pitaloka. Kula nu nyungsi diri putri sajati terah Galuh Pakuan.
Dina
sajeroning ngalalana, hiji wanci kula leumpang semu ngidul meuntas
walungan anjog ka hiji mumungggang pasir nu kiwari nelah Dayeuh luhur (
hiji tempat kaasup wewengkon Jawa Tengah), pilemburan nu pinuh ku
tangkal kawung. Ari jaganing geto di dinya nelah sideumna Prabu
Siliwangi, eta ge tetep miceun-miceun salasah, teu jauh ti dinya
peuntaseunana deukeut-deukeut ka pulo Majeti, tapi kula teu nincak ka
dinya, mulang deui ka Sedong (kampung Sodong). Hiji mangsa kula lugay ka
beh kaler, anjog ka hiji tangkal nu keur pinuh ku buahna, ciibun katojo
panonpoe, katempona lir inten (ti harita eta tangkal nelah tangkal
saninten). Kungsi deui kula molohok tur ngarasa aneh aya kadu cucukna
parondok pisan (ku hal eta di dinya nelah jadi lembur Kadu Pandak).
Kula teu incah balilahan tetep tumetep di sakuriling eta tempat nu
kiwari katelah KAMPUNG KUTA, nu teu jauh ti KAMPUNG SODONG ayeuna.
II. SAADEGAN TINA LALAKON
Dasar nu geulis teu pupus ku kageulisanana mangsa ngarundaykeun
rambutna dina leuwi, bari ngeueum sadadaeun, dampalna napak dina batu.
Rambut baseuh diangir , diluluntur ku daun dadap cangkring, diberesihan
ku kembang campaka munding seungit ngadalingding satungkebing leuwi,
warna-warni kukupu ngurilingan Nyi Putri tedak menak ti Galuh nu keur
ngalunta ngarereb di hiji tempat Sedong pamulihan.
Tina eta kajadian
unggal taun dina hiji mangsa nu maneuh, kukupu warna-warni ti saban
madhab daratang ka eta tempat murulang deui lir kawas nu geus ditulisan,
jaganing geto eta tempat katelah PANULISAN ( kiwari eta tempat kaasup
ka wewengkon Banjar).
III. NGAWISIK DIRI
Mangsa na lumampah, kula ngebrehkeun ka balarea. Satutas kajadian anu
nimbulkeun rasa hemeng dina pikiran, nu nyangkaruk dina batin, nu hese
disingkahkeun, ngemu kapanasaran, jauh tina sawangan tapi nyatana kitu.
Bubat geus ngaguratkeun na jiwa nurih hate kula sangkan neuleuman tina
ieu kajadian, murugulna kahayang nu teu sapagodos jeung Ki Lanceuk di
Galuh nu teu satuju leumpang milampah pikeun indit ka Majapait, nemonan
pangulem Ingkang Rai nu nelah Hayam Wuruk. Kula karek eunggeuh ngarumpak
kapamalian awewe nemonan lalaki, Ahirna kula lumampah, leumpang muru ka
beh kidul sangkan anjog ka laut kidul seja muru ka hiji wewengkon, nya
Cijulang anu dituju leumpang ngembat kungsi eureun di Jati Tujuh
ngarereb di hiji guha bari neda-neda ka nu Agung, Si Nyai Dyah Pitaloka
neneda sangkan salamet tepi ka nu dituju wates Galuh nu cirina cai
ngocor lir tina tikoro ( torowongan alam nu aya di walungan Cijolang nu
kiwari jadi wates antara wewengkon Jawa Barat jeung Jawa Tengah).
“Anaking Ama lain tega teu babarengan dina lunta, Ama yakin jeung boga
kayakinan, hidep bakal tepi ka nu diseja”.
Kula, ahirna tepi ka nu
dijugjug nya ka Cijulang tea, di Cijulang tumetep teu mulang ka Kawali,
bari kalan-kalan dina sajeroning ngalalakon, sok rajeun Kula leumpang ka
sejen wewengkon.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar